اخبارطب و سلامت در اسلام

تعابیر نادرست از طب اسلامی مداخله در کار وزارت بهداشت

تعابیر نادرست از طب اسلامی مداخله در کار وزارت بهداشت

تعابیر نادرست از طب اسلامی

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: در سالهای اخیر مباحثی چون طب رضوی و طب سنتی و اسلامی مطرح شده و عده ای در این قالب تعابیر نادرست از طب اسلامی در حوزه سلامت دارند.

به گزارش ایرنا محمود خدادوست، چهارشنبه در همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی، که در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، افزود: در سالهای اخیر مباحثی چون طب رضوی و طب سنتی و اسلامی مطرح شده و عده ای در این قالب تعابیر نادرست از طب اسلامی در حوزه سلامت دارند.

مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی – اسلامی وزارت بهداشت گفت: براساس قانون جمهوری اسلامی و سیاست های کلی سلامت، تولیت حوزه بهداشت و درمان برعهده وزارت بهداشت است و موارد دیگر مداخله در این امر به شمار رفته و خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه از نظر تبیینی حداقل سه تعریف برای طب سنتی وجود دارد، افزود: از آنجا که اوج شکوفایی طب سنتی در دوره اسلامی بود از یک منظر طب سنتی را همان طب اسلامی نامیده اند.

خدادوست با اشاره به تعریف دوم طب سنتی بر مبنای رعایت حلال و حرام و باید و نبایدهای دینی گفت: به دلیل تنوع ابعاد وجودی و خلقت انسان، می توان از ظرفیت دین اسلام برای ارتقای این ابعاد بهره گرفت اما در تعریف دوم از طب سنتی فقط به ابعاد وجودی انسان پرداخته شده است.

مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت گفت: هر چند رعایت حلال و حرام و باید و نبایدهای دینی لازم است اما باید از بعد دینی برای ارتقای بعد وجودی انسان بهره گرفت.

خدادوست اظهار کرد: تعریف سوم از طب سنتی استفاده از روایات و احادیث امامان معصوم (ع) برای درمان است که در سالهای اخیر این روش به شدت در جامعه رواج یافته و حال آنکه ترویج طب سنتی بر اساس روایات و احادیث، نوعی مداخله در امر پزشکی است، که مسئولیت آن با وزارت بهداشت است، و این امر به باورهای دینی مردم و نیز کار پزشکی لطمه می زند.

این مسئول به نقل از عالم ربانی آیت الله جوادی آملی گفت: الهی یا دینی بودن علوم به فلسلفه علوم بازمی گردد و فلسفه هر علم مبتنی بر نگرش و جهان بینی فرد است یعنی اگر جهان بینی فرد توحیدی باشد، همه علوم نیز توحیدی می شود.

خدادوست اظهار کرد: گروه سومی که علم دینی و طب دینی را مبتنی بر احادیث و روایات تعریف می کنند، باید بدانند که دینی بودن یک چیز با نقلی بودن آن مساوی نیست چون در این صورت برای بسیاری نظامات اجتماعی مدرن، هیچ نقلی از روایات و احادیث وجود ندارد و این می تواند باعث ایجاد گره در کار شود.

وی افزود: به تعبیر آیت الله جوادی آملی همه علوم، تفسیر فعل خداست پس کسانی که مدعی هستند طب اسلامی برگرفته از روایات و احادیث و تفسیر فعل امامان (ع) است، چگونه تفسیر فعل خدا را طب اسلامی نمی دانند.

مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی – اسلامی وزارت بهداشت گفت: منابع استنباط احکام شرعی، عقل، قرآن و اجماع و… است و یکی از مبانی که فقه اسلامی بر آن تاکید دارد این است که استنباط احکام براساس شرایط زمانی و مکانی می تواند متفاوت باشد.

خدادوست اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت است و برای هدایت انسان به سوی کمال همه چیز را گفته و از هیچ چیز دریغ نکرده، اما قرار نیست اسلام و قرآن درباره جزئیات علومی مانند شیمی، فیزیک و انرژی هسته ای و… نیز توضیح دهند.

وی افزود: قرآن کتاب هدایت است و علاوه بر آن انسان از عقل خود نیز در بهره گیری از علوم استفاده می می کند، پس چگونه است که در همه علوم می توان از عقل و تجربه بهره گرفت اما در علوم سلامت و طب فقط باید به روایات و احادیث ائمه معصومین استناد کرد؟

این مسئول در وزارت بهداشت بیان کرد: اگر بخواهیم از روایات و احادیث مرتبط با طب بهره بگیریم، این روایات باید حداقل باید از نظر سندی و استدلالی درست باشند و با فرض درست بودن استنادی آنها، روایات و احادیث باید قابلیت تعمیم به زمان و مکان امروز را داشته باشند.

وی گفت: بسیاری از روایات و احادیث درباره طب اسلامی قابلیت تعمیم به زمان و مکان کنونی را ندارند لذا افرادی که اخباری گری از روایات را در طب سرلوحه قرار داده اند قطعا دچار خطایی راهبردی در استفاده از مبانی دینی هستند.

به گزارش ایرنا، در این همایش 2 روزه بیش از 100 نفر از پزشکان، دانشجویان و فعالان بخش طب سنتی از سراسر کشور و شماری از مسئولان وزارت بهداشت حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا